Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
În 1904 a început construcția noii clădiri a teatrului în actuala Piața Ștefan cel Mare, pe locul fostei piețe de lemne a orașului.
Lucrările, finalizate în 1906, au fost executate de celebra firmă constructoare de teatre Helmer și Fellner. Clădirea fost inaugurată în ziua de 8 septembrie 1906 cu o reprezentație a Teatrului Maghiar, al cărui director era Jenő Janovics. Construit în stil baroc-rococo, edificiul are o capacitate de 1000 de locuri și trei rânduri de logie.
La 19 august 1316, regele Carol Robert de Anjou a ridicat Clujul la rangul de oraș, astfel că locuitorii au considerat oportună ridicarea unui locaș de cult demn de noul statut. Construcția este a doua clădire gotică din Transilvania ca mărime, iar turnul său de 80 m este cel mai înalt turn de biserică de pe teritoriul actual al României.
Vă spune ceva numele „Studebaker Erskine”? Poate că da, dacă sunteți un împătimit al industriei automobilelor, dar dacă nu – aproape nimic, decât ce ați citit deja în titlu: e marca primului automobil înregistrat în actualul județ Cluj, ce aparținea unui proprietar despre care nu se mai știe aproape nimic.
Bulevardul Eroilor este una dintre cele mai importante artere din Cluj-Napoca, România.
De la sfârșitul secolului al XIX-lea și până în 1919 s-a numit Deák Ferenc utca, în traducere „ulița Ferenc Deák”.
În perioada interbelică s-a numit strada Regina Maria, iar în perioada comunistă mai întâi strada Molotov, iar din anii ’60, strada Dr. Petru Groza.
Pe parcursul lui 2006 a fost refăcută complet latura sudică a străzii, fiind deschisă pentru trafic la sfârșitul aceluiași an, în timp ce latura nordică a fost transformată în zonă pietonală în cursul anului 2007. Aceasta acțiune face parte dintr-un proiect mai amplu ce vizează și Piața Unirii.
Strada este una dintre principalele artere comerciale din oraș. Pe bulevardul Eroilor se află și primul sediu central al Băncii Transilvania, care după mutarea centralei pe strada Barițiu a fost coborât la statutul de sucursală.
Gara din Cluj a împlinit, pe 7 septembrie, 150 de ani de la inaugurare. Povestea ei începe în 1869. Sau chiar mai repede, în 1867, când a fost anunţat concursul. Ea a avut mai multe înfăţişări de-a lungul timpului şi se pare că a fost construită de francmasoni, după semnele specifice amplasate pe pereţi.
Prima gara nu mai există
Gara inaugurată în urmă cu 150 de ani nu mai există acum. Pe locul ei a fost construită cea actuală, cu mai multe modificări suferite de-a lungul timpului.
“Imobilul primei gări a fost realizat după proiectele reputatului inginer austriac de căi ferate, Carl Ritter von Ghega (Karl von Ghega). Acesta era de origine albaneză şi s-a născut la Veneţia, în 1802, cu numele Carlo Ghega. Firma constructoare a fost Warring Brothgers”, spune istoricul Vladimir Alexandru Bogosavlievici.
A doua gara, asemanatoare cu cea de azi
Dar Gara Cluj, cam aşa cum o vedem şi astăzi, datează de mai încoace. De fapt, cam ce vedem astăzi se suprapune în proporţie de circa 80% din ce era în urmă cu 113 ani.
“Ansamblul de clădiri modern a fost construit între anii 1902 şi 1907, după planurile arhitectului Ferenc (Franz) Pfaff. Finanţarea lucrărilor a fost asigurată de Societatea Căilor Ferate Maghiare, iar execuţia lor a aparţinut firmei de construcţii Lajos Hirschfeld. Există ipoteza conform căreia clădirea este o realizare a francmasonilor. Această ipoteză este argumentată prin prezenţa simbolurilor masonice (echerul şi compasul) pe faţada estică a imobilului”, mai explică istoricul clujean.
Ansamblul statuat dezvelit în anul 1902 îl înfăţişează pe regele Matia Corvin într-o ipostază ecvestră impunătoare, primind omagiul conducătorilor contemporani:Blasiu Magyar(vestit căpitan de oşti), Pavel Chinezu(banul Timişoarei), Stefan Zapolya(palatinul Ungariei, al doilea om în stat, şi bunicul viitorului mare rege) şi Stefan Bathory(voievodul Transilvaniei). Arhitectul Lajos Pakeya realizat proiectul soclului statuii, reprezentând un bastion al zidului cetăţii Clujului.
Clădirea impresionantă din Parcul Central și una dintre cele mai frumoase și mai reprezentative ale Clujului își leagă numele de cel mai mare arhitect al orașului, Lajos Pákey. Inspirat de Palatul Sanssouci de la Posdam, reședința de vară a lui Frederic cel Mare, regele Prusiei, Chioșcul cum era numit inițial, trebuia să se integreze plăcut în peisaj, dar și să fie extrem de funcțional.
Podul pietonal a fost construit intre 1901-1902, fiind cel ami vechi pod din Cluj-Napoca. În Austro-Ungaria, mai ales în partea ungară, era un cult al împărătesei Sissi, Elisabeta, sotia impratului Franz Josef, o figură carismatică ucisa de un anarhist italian in 1898 la Geneva. In multe parti ale Imperiului Austro-Ungar s-au realizat, ulterior, monumente. Pe Dealul Cetatuia din Cluj-Napoca s-a realizat un bust al impratesei Sissi, de catre sculptorul maghiar Strobi Alajos, iar in 1901 a avut loc festivitatea de dezvelire. Un primar a avut initiativa de a face un drum, un fel de promenada, din Parcul Mare pana la bustul Imparatesei, iar acesta trebuia sa treaca Somesul. Cu ajutorul unei firme austriece se construieste Podul Elisabeta, pe structura de metal, acesta avand 35 de metri lungime si 1,5 m latime, care ajunge la bustul Imparatesei Sissi, a explicat Profesorul de istorie Vladimir Bogosavlievici.
Cetatea Clujului a reprezentat, in trecut, una dintre fortificatiile importante ale acestei zone si s-a aflat pe teritoriul orasului Cluj Napoca de astazi. „Clus” sau „locul inchis intre dealuri” a reprezentat una dintre cele 7 cetati din Transilvania medievala. Denumirea orasului urma sa se schimbe in cea cunoscuta astazi de catre locuitori, abia in anul 1974. Anul 1405, anul domniei regelui Sigismund de Luxemburg a fost momentul in care locuitorilor li s-a permis construirea unor noi fortificatii si extinderea celor existente. In trecut, Cetatea Clujului era cunoscuta drept o locatie comerciala mare si bogata, „bine cladita, cu puternice si stravechi ziduri si numeroase turnuri”, asa cum sustinea Giovan Andrea Gromo, un roman care a trait in anii 1500.
Turnurile si portile importante din Cetatea Clujului erau Bastionul Croitorilor, Bastionul Tabacarilor, Bastionul Zidarilor, Bastionul Curelarilor, Turnul de Poarta din strada Turzii, Bastionul Postavarilor, Bastionul Tamplarilor, Bastionul Pantofarilor, Bastionul Fanului, Turnul de Poarta din Strada Manasturului, Bastionul Fierarilor, Bastionul Aurarilor, Poarta Apei, Turnul de Poarta din Strada Podului, Turnul Lacatusilor, Bastionul cu creneluri italiene, Bastionul Rotund, Turnul de Poarta din Strada Ungurilor, Bastionul Olarilor si Turnul de Poarta din Strada de Mijloc.
Dintre toate aceste turnuri si porti, singurele care mai exista si astazi sunt Bastionul Croitorilor, situat pe strada Avram Iancu a Clujului de astazi si Turnul Lacatusilor, toate celelalte fiind demolate de-a lungul timpului. Constructiile care au ramas se pastreaza in forma buna, desi au fost restaurate. Constructiile au fost puternice si s-au realizat in mai multe etape, iar ca si materiale de constructie au fost folosite blocuri mari de piatra, care pot fi observate si astazi.
Un simbol clujean: statuia Sf. Gheorghe.
de Tudor Sălăgean
(în Poveşti despre Cluj II – Asociația Vechiul Cluj – fragment)
Momentul 1316, important pentru istoria Clujului, reprezintă, prin urmare, un moment important al unui proces mai îndelungat. Noile începuturi ale oraşului medieval de după invazia mongolă, marcate de colonizarea unor oaspeți războinici, făcută de un rege cavaler, au marcat destinul acestui oraş. Certăreți și puși pe hartă, bine echipați și întotdeauna gata de război, clujenii au fost o prezență extrem de incomodă pentru vecinii lor. Caracterul lor războinic a marcat, de altfel, și viața internă a orașului, în care, până la mijlocul secolului al XIV-lea, disputele politice interne erau purtate nu cu vorba, ci cu lancea și spada.
Niciun simbol nu ar putea fi mai potrivit pentru a ilustra această epocă a istoriei clujene decât statuia Sfântului Gheorghe ucigând balaurul, realizată în 1373 de frații clujeni Martin și Gheorghe pentru palatul regal din Praga. in 1362, Martin participase el însuși, echipat asemenea unui cavaler, la un asalt al clujenilor asupra abației din Cluj- Mănăștur, încheiat cu decapitarea nobilului Paul de Suceag. Echipamentul cavalerului reprezentat de cei doi frați era cel al luptătorilor epocii, pe care îl cunoșteau prea bine. Meșteșugari, negustori, soldați sau artiști, clujenii secolului al XIV-lea erau animați de spiritul adevăraților luptători pentru libertate. O luptă pe care nu au abandonat-o niciodată, nici chiar când au fost singuri împotriva tuturor.
Mai multe detalii despre statuie si despre realizatorii ei, fotografii, la acest link : https://vasiledragut.omeka.net/items/show/7
Sursă fotografie © Arhiva Dragut – Omeka.net
Colorizare : Vechiul Cluj – Claudiu Ilyeș
3 Reviews
toome toigh
https://heber-ut.granicusideas.com/ideas/navigating-porto-your-ultimate-guide-to-car-rental-options
Sar gog
https://www.threexvideo.com/
Apobe Rof
https://www.adulthubtube.com/