Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
Sub conducerea Primăriei Cluj-Napoca, Târgul de Crăciun a devenit subiect de dezbatere, după declarațiile consilierului local Alexandra Oană. Cu un preț de 13 lei pentru un ceai, mulți se întreabă cum s-a ajuns aici.
În loc să organizeze direct evenimentul, primăria a concesionat Târgul către Untold SRL, cu o redevență de 0.9 lei/mp pe zi pentru Piața Unirii și 0.55 lei/mp pe zi pentru Sala Sporturilor. Cu toate acestea, Untold SRL plătește o sumă mult sub estimarea inițială, iar încasările din chirii pentru căsuțe sunt considerabile.
Consilierul local Alexandra Oană a avertizat încă din iulie cu privire la această problemă și a propus amendamente pentru a face Târgul de Crăciun mai accesibil clujenilor. Cu toate acestea, întreprinzătorismul a prevalat asupra spiritului sărbătorilor în Cluj-Napoca.
„Ați plăti 13 lei pentru un ceai la Târgul de Crăciun din Cluj-Napoca?
Indiferent dacă vi se pare mult sau nu, merită să ne întrebăm cum s-a ajuns la prețul acesta.
Spre deosebire de alte primării din țară, Primăria Cluj-Napoca a decis să nu organizeze direct târgul de Crăciun, ci, în schimbul unei redevențe, să concesioneze organizarea acestuia către o firmă. Toamna aceasta, licitația a fost câștigată de Untold SRL, ce achită primăriei 0.9 lei/mp pe zi pentru târgul din Piața Unirii și 0.55 lei/mp pe zi pentru târgul de la Sala Sporturilor.
Astfel, deși Untold plătește modica sumă de 9200 euro pentru târgul din Unirii și 7500 euro pentru târgul de la Sala Sporturilor pentru toată perioada târgului- mult sub cei 400.000 euro estimați în studiul prin care s-a fundamentat decizia de concesionare – taxele pe care aceștia le încasează pentru închirierea unei căsuțe încep de la 2600 euro și ajung la 7000 euro!
Și, uite așa, spiritul Crăciunului lasă loc spiritului întreprinzător și târgul de iarnă devine o afacere de succes!
Practic, din încasările pentru 3 căsuțe, Untold achită redevența către Primărie pentru ambele târguri și rămâne și cu bani în plus. Desigur, firma suportă și alte cheltuieli, dar oricum profitul este pe măsură, în condițiile în care la târg participă peste 70 comercianți, constrânși și ei de taxele exorbitante să ridice prețurile la produse.
Cine suportă nota de plată pentru toată distracția?
Păi, în primul rând, clujenii care ajung să scoată din buzunar 13 lei pentru un ceai, 20 pentru o plăcintă și 45 pentru un burger la ceea ce ar fi trebuit să fie, în principiu, un eveniment al întregii comunități.
În plus, cum puțini meșteri și producători locali își permit chiria piperată la târg, acesta e inundat de “artizanatul” de import, produs la scară industrială în Polonia sau China.
Am spus lucrurile acestea încă din iulie, la ședința de Consiliu Local în care a fost adoptat caietul de sarcini pentru concesionarea târgului de Crăciun, ocazie cu care am și propus mai multe amendamente pentru a face din târg un eveniment accesibil tuturor clujenilor.
La Cluj, însă, cum spuneam, spiritul întreprinzător a bătut spiritul Crăciunului!” a spus consilierul local Alexandra Oană