Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
Ministrul Educației, Daniel David, a anunțat recent că pregătirea profesorilor de liceu pentru implementarea noilor planuri-cadru și a programelor școlare va necesita câteva luni de instruire intensivă. Totuși, oficialul a precizat că acest proces ar putea începe abia din toamna acestui an, în funcție de durata dezbaterilor publice și a etapelor pregătitoare.
„Nu vreau să bifez o dezbatere publică”
Într-un interviu pentru Europa Liberă, ministrul a subliniat că dezbaterea publică privind noile planuri-cadru este esențială și nu dorește să o transforme într-un simplu exercițiu formal. „Eu cred că, foarte realist și cinstit, dacă vrem să facem un demers serios, implementarea noilor manuale, programe și pregătirea profesorilor ar putea fi finalizată pentru anul școlar 2026-2027”, a declarat Daniel David.
Planurile-cadru, care reprezintă baza pentru elaborarea programelor școlare, urmează să fie supuse dezbaterii publice în primăvară. Ulterior, se vor realiza programele, iar procesul de pregătire a profesorilor și licitațiile pentru manuale vor completa acest parcurs complex.
Pregătirea profesorilor: un proces accelerat, dar realist?
Conform ministrului, formarea profesorilor „va fi o chestiune de luni”. Totuși, calendarul de activități al Ministerului Educației prevede că programele de formare pentru profesorii de liceu se vor desfășura între octombrie 2024 și iunie 2025. Având în vedere zilele libere și weekendurile, vor rămâne efectiv aproximativ 8 luni pentru acest proces, ceea ce înseamnă că aproape 6.860 de profesori ar trebui instruiți lunar, dintr-un total de 52.720 de cadre didactice.
Experiențele anterioare, cum ar fi programul CRED (pentru învățământul primar și gimnazial), arată că aceste obiective sunt dificil de atins. Deși CRED a avut un buget de 40 de milioane de euro și și-a propus să formeze 55.000 de profesori, numai 47.600 au fost instruiți în 4 ani, iar impactul asupra calității predării nu a fost evaluat.
Noul curriculum: între promisiuni și provocări
Legea Educației prevede că elevii care sunt acum în clasa a VIII-a ar fi trebuit să înceapă liceul, în septembrie 2024, pe un curriculum nou. Însă, întârzierile repetate în elaborarea planurilor-cadru au amânat acest termen. Elevii care sunt acum în clasa a VII-a vor fi primii care vor învăța după noile programe, iar aceasta presupune o mobilizare rapidă pentru toate etapele: finalizarea planurilor-cadru, elaborarea manualelor, pregătirea profesorilor și organizarea licitațiilor.
Impactul amânărilor
Amânările repetate au fost influențate și de contextul politic aglomerat din 2024, cu alegeri locale, europarlamentare, parlamentare și prezidențiale. În acest context, consultarea publică pentru planurile-cadru a fost reprogramată pentru ianuarie 2025. Acest lucru pune o presiune suplimentară pe calendarul deja strâns al reformei.