Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
MARSUL BICICLISTILOR CLUJENI EDITIA 174
de ZIUA EUROPEANA FARA MASINI
Clubul de Cicloturism Napoca (CCN) organizeaza duminica 22 septembrie 2024 a 174-a editie lunara a Marsului Biciclistilor Clujeni (MBC174), cu plecare la ora 10:00 din p-ta Mihai Viteazu – o editie speciala dedicata ZILEI EUROPENE FARA MASINI.
Sunt bineveniti orice locuitori ai zonei metropolitane clujene care au bicicleta in buna stare tehnica si echipata conform legislatiei rutiere. Participantii sub 16 ani trebuie sa poarte casca, asa cum prevede actuala legislatie.
Durata estimata a parcurgerii este de circa o ora si trei sferturi iar traseul este un circuit in zona de nord-est a orasului, prin cart. Iris, Bulgaria si Marasti si zona pericentrala, incluzand portiuni lungi pe malul Somesului Mic, cu lungime de circa 15 km si diferenta de nivel neglijabila, astfel ca este accesibila oricui stie sa circule cu bicicleta, nefiind nevoie de anumit nivel de antrenament sau experienta sau anumite tipuri de bicicleta.
Traseul planificat: Piata Mihai Viteazu – Str.Croitorilor – str. Constanta – str. Somesului – str.Lalelelor – p-ta Abator – str. Anton Pann – str.Parcul Feroviarilor – podul Rasaritului – str.Oasului – parcul Armatura – str. Nadasel – str. Bujorului – str. Sobarilor – str. Fabricii – str.Albiei – str.Fabricii de Zahar – bd.Muncii – str.Beiusului – str. Campul Painii – str. Rasaritului – str.Ion Viteazu – str. Patriciu Barbu – str. Rosiori – str. Henri Barbusse – str. Calan – str. Fabricii – str. Rovine – str. Iazului – str.Crinului – bd.21 Decembrie 1989 – str. Cuza Voda – str. I.P.Voitesti – p-ta M.Viteazu.
Evenimentul este din seria lunara de marsuri velo inceputa in septembrie 2007 in continuarea celei anuale incepute de CCN in 1998. CCN este o asociatie turistica, sportiva, civica si ecologista care promoveaza de peste 30 de ani utilizarea bicicletei in scop recreativ, turistic si utilitar. Evenimentul se defasoara sub egida Federatiei Biciclistilor din Romania (FBR).
Aceasta editie a MBC are, ca majoritatea editiilor, o cvadrupla valenta – de socializare, de informare si educare, militanta / de protest si turistica / recreativa.
Astfel, Marsul Biciclistilor Clujeni este o ocazie de intalnire, cunoastere reciproca si pedalare in comun a biciclistilor, de incurajare a inceperii sau reinceperii pedalatului in oras pentru cei ce se simt in nesiguranta in traficul actual, de schimb de opinii si impresii, de aflare de informatii practice, de gasire de parteneri de excursii velo etc.
Este si o ocazie de a vedea noi rute / trasee velo prin oras care sunt favorabile biciclistilor sau cai de a evita segmente problematice prin lipsa infrastructurii velo si conditii de trafic motorizat intens, de a primi sfaturi practice privind deplasarea velo in oras, explicatii privind legislatia rutiera, de a afla despre proiecte de amenajari sau politici publice ale autoritatilor si perspective de evolutie a infrastructurii de interes biciclistic in Cluj-Napoca si in zona metropolitana, despre activitatile asociatiilor de biciclisti si alte asemenea.
Editia actuala are si o oarecare componenta recreativa si turistica. Astfel, ofera vizitarea pe bicicleta a unor zone din oras pe care destui clujeni le cunosc, incluzand pedalarea pe portiuni mai lungi ale malului Somesului Mic si prin sau pe langa parcuri precum Armatura si Feroviarilor.
Nu in ultimul rand, editia 174 a Marsului Biciclistilor Clujeni are si componenta militanta, de a ocazie de a reaminti autoritatilor locale, publicului si presei nevoia promovarii utilizarii bicicletei ca mijloc cotidian de transport in oras, componenta esentiala a mobilitatii urbane durabile si alternativa viabila la transportul automobilistic, alaturi de transportul in comun si deplasarea pietonala.
Mai concret, participantii isi exprima din nou ingrijorarea fata de lipsa sau inadecvarea dezbaterilor publice a planurilor de noi infrastructuri de biciclete si fata de calitatea redusa a majoritatii pistelor de biciclete mai vechi si mai noi, existand uneori deficiente calitative grave la noile piste sau rastele si mentinandu-se nerezolvate unele probleme la pistele vechi, de la latimea insuficienta la lipsa de continuitate, de la marcaje si indicatoare rutiere lipsa, la cele neclare sau gresit amplasate, ce pun in pericol biciclistii si alti participanti la traficul rutier.
Insa dincolo de aceste probleme generale, MBC174 se doreste a fi si o actiune de protest tacut fata de nerezolvarea deficientelor de conceptie a PUZ Carbochim, recent apronat de Consiliul Local, in conditiile in care beneficiarii au anuntat CCN in discutii directe ca refuza sa lase suficient spatiu pe malul Somesului pentru a se face si pista pentru biciclete, nu doar alee pietonala, si ca pista de pe viitorul culoar verde-albastru al Somesului, in curs de proiectare, va trebui sa se indeparteze de Somes pentru aproape un kilometru, ocolind viitorul urias Mall “Rivus” pe str. Portelanului si Nadasel, deficiente semnalate in repetate randuri si cu privire la care Primaria a promis ca va impune remedierea, dar proiectul a fost aprobat in forma anterioara….
Marsul Biciclistilor Clujeni editia 174 este, nu in ultimul rand, menit sa marcheze Ziua Europeana Fara Masini, intr-un oras unde desi declarativ autoritatile promoveaza transportul public, deplasarea pietonala si cu bicicleta, in realitate traficul automobilistic este si continua sa fie inadmisibil de mult favorizat de multiple masuri, pe cand infrastructura velo sau reteaua de benzi dedicate transportului in comun ramane fragmentara si cu grave deficiente