Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
Modernizarea și electrificarea magistralei feroviare M300, pe tronsonul Cluj-Napoca – Oradea – Frontieră Ungaria, avansează cu dificultate, iar termenul impus de PNRR, august 2026, pare din ce în ce mai greu de atins. Asociația Pro Infrastructură a publicat recent imagini aeriene realizate pe 8 martie și 8 februarie, care ilustrează progresul inegal al lucrărilor: unele porțiuni sunt în șantier activ, în timp ce altele stagnează complet.
Situația pe tronsoane: de la optimism la incertitudine
Proiectul implică modernizarea a 166,5 kilometri de cale ferată, împărțiți în patru loturi:
- Cluj-Napoca – Aghireșu: 23% progres fizic
- Aghireșu – Poieni: 32% progres fizic
- Poieni – Aleșd: Doar 4,5% progres fizic (include defileul, cea mai dificilă porțiune)
- Aleșd – Frontieră Ungaria: 10% progres fizic
Primele două tronsoane dinspre Cluj-Napoca ar putea fi redeschise pentru circulație în prima parte a anului 2026, dar inițial pe tracțiune diesel. În schimb, pe ultimele două tronsoane, reluarea traficului pe ambele fire înainte de finalul lui 2026 pare aproape imposibilă.
Blocaje și riscuri financiare
Un aspect pozitiv este menținerea circulației pe un singur fir între Aleșd și Oradea, pentru a nu afecta activitatea economică locală, în special platforma industrială Holcim. Însă, începând cu 10 martie, segmentul Episcopia Bihor – Frontieră Ungaria a fost închis pentru lucrări.
Cel mai mare risc este pierderea fondurilor europene din PNRR. Cu un progres atât de lent, mai ales pe lotul Poieni – Aleșd, unde nici măcar nu s-au finalizat proiectările și nu s-au emis autorizațiile de construire pentru toate porțiunile, România riscă să rateze decontările de la Bruxelles.
Pentru a limita pierderile financiare, este esențial ca în următoarele 3-4 luni să fie finalizată proiectarea pe Poieni – Aleșd, să fie emise toate autorizațiile de construire și să fie eliminate blocajele administrative, precum cel legat de modernizarea gării Poieni.
Constructorii și termenul contractual
Lucrările sunt executate de patru asocieri de constructori:
- Alstom-Arcada (Cluj – Aghireșu, Aghireșu – Poieni)
- FCC-Gülermak (Poieni – Aleșd, sectorul cel mai dificil)
- WeBuild-Pizzarotti (Aleșd – Frontieră Ungaria)
Fiecare tronson are un termen contractual de 36 de luni de execuție, iar autorizațiile de construire au fost emise abia în 2024, pe segmente disparate. Într-un scenariu foarte optimist, constructorii ar putea recupera o parte din întârzieri. Însă, având în vedere ritmul actual, finalizarea lucrărilor în termenul impus de PNRR pare tot mai improbabilă.
Cu progres lent, blocaje birocratice și probleme tehnice semnificative, modernizarea magistralei M300 riscă să devină un nou proiect întârziat al infrastructurii românești. Fără o mobilizare rapidă și fără soluții eficiente pentru problemele de pe lotul Poieni – Aleșd, România nu doar că va întârzia finalizarea lucrărilor, dar va pierde și fonduri europene esențiale pentru dezvoltarea transportului feroviar.