efainlacluj.ro

Solis: Povestea unei echipe românești de la UT Cluj care duce inovația solară pe scena internațională.

O echipă de studenți români demonstrează că energia solară poate fi viitorul mobilității. Solis nu este doar un proiect universitar – este o viziune ambițioasă transformată în realitate de un grup de tineri pasionați, coordonați de profesorii Facultății de Inginerie Electrică și ai Facultății de Inginerie Industrială, Robotică și Managementul Producției.

Totul a început cu visul profesorului Ștefan Breban, inspirat de experiențele sale academice din Franța, care și-a propus să creeze un vehicul solar capabil să concureze în competiții internaționale. După ani de muncă și provocări, echipa Solis a reușit să construiască primul său vehicul electric solar, iar acum se pregătește pentru una dintre cele mai prestigioase competiții din lume: Bridgestone World Solar Challenge 2025 din Australia.

În acest interviu, descoperim povestea din spatele proiectului, provocările întâmpinate, obiectivele echipei și detaliile pregătirilor pentru competiția care va pune la încercare inovația și determinarea lor pe un traseu de 3000 km prin deșertul australian.”

Cum a început povestea Solis?
”Povestea Solis a început cu visul profesorului Ștefan Breban, care, inspirat de experiențele sale academice din Franța (2005-2008), a dorit să dezvolte un vehicul solar capabil să concureze în competiții internaționale. Primele idei au apărut în 2012, iar în 2018 proiectul a devenit realitate, odată cu formarea unei echipe de studenți sub
coordonarea profesorilor de la Facultatea de Inginerie Electrică și Facultatea de Inginerie Industriala, Robotica si Managementul Producției.”


Cât de repede s-au alăturat studenții proiectului?


”În trecut, o provocare majoră o reprezenta lipsa studenților pasionați, dispuși să aloce suficient timp și efort acestui proiect. A durat șase ani până când s-au găsit zece studenți care să participe la construirea primului vehicul, Solis EV1, finalizat în 3 ani de muncă. Procesul a fost intens și plin de provocări, dar această experiență a jucat un rol esențial în atragerea de noi membri. La început, era dificil să convingem studenții să se implice într-un proiect atât de solicitant, însă, odată ce echipa a început să obțină succese și rezultatele au devenit vizibile,
recrutarea a devenit mai simplă. În plus, în ultimul an, am organizat sesiuni de recrutare mai riguroase, deoarece mulți studenți și-au exprimat dorința de a face parte din echipă.”

Care este scopul Solis?


”Proiectul Solis își propune să creeze un cadru pentru dezvoltarea profesională a studenților, oferindu-le oportunitatea de a-și valorifica cunoștințele teoretice prin proiectarea și construirea vehiculelor solare. Obiectivul principal al inițiativei este de a conecta educația academică cu aplicabilitatea practică, contribuind astfel la formarea unei noi generații de specialiști în domeniul tehnic.
Un alt scop este promovarea sustenabilității și a tehnologiilor verzi, prin dezvoltarea unor vehicule eficiente, alimentate exclusiv cu energie solară. Acestea demonstrează nu doar viabilitatea energiei regenerabile, ci și potențialul tinerilor de a contribui la tranziția către soluții prietenoase cu mediul.
De asemenea, Solis își propune să reprezinte România la competiții internaționale, cum ar fi Bridgestone World Solar Challenge, punând în valoare creativitatea și ingeniozitatea studenților români.

Astfel, Solis este mai mult decât un proiect tehnic – este o platformă care inspiră, educă și contribuie la progresul tehnologic.”

Cum a început proiectarea vehiculelor solare și ce i-a atras pe studenți la acest proiect?

”Proiectarea vehiculelor solare a început cu Solis EV1, o mașină realizată între 2018 și 2021, construită cu resurse limitate și mult entuziasm. EV1 este un vehicul de 420 kg, cu două motoare electrice integrate, alimentate de panouri solare de 6 m2 și o baterie de 3 kWh. Designul inovator al primului vehicul, utilizarea fibrei de carbon pentru realizarea caroseriei și găsirea celor mai eficiente soluții tehnice au fost factorii
principali care i-au atras pe studenți.
Studenții au fost atrași, de asemenea, de oportunitatea de a participa la un proiect complex, care le permite să aplice cunoștințele teoretice în contexte reale. Posibilitatea de a lucra cu tehnologii de ultimă generație, precum sistemele bazate pe energie regenerabilă și soluțiile avansate de aerodinamică, a reprezentat un alt factor de
motivație puternic pentru aceștia.
De asemenea, proiectul le oferă ocazia de a colabora într-un mediu interdisciplinar, unde fiecare contribuție contează, dezvoltându-și abilități precum munca în echipă, gestionarea proiectelor și rezolvarea de probleme tehnice complexe.”

Ce este un vehicul solar și ce presupune proiectarea și realizarea acestuia?


”Un vehicul solar este un vehicul electric ce folosește energia solară captată de panouri fotovoltaice pentru a alimenta motorul electric. Energia neutilizată imediat este stocată într-un pachet de baterii (battery pack ), asigurând o autonomie mai mare a vehiculului.
Proiectarea unui vehicul solar implică:

  • Maximizarea eficienței energetice: Alegerea panourilor solare, optimizarea
    consumatorilor și reducerea pierderilor energetice.
  • Aerodinamică avansată: Designul caroseriei este esențial pentru a minimiza rezistența la înaintare.
  • Reducerea greutății: Materialele ușoare, precum fibra de carbon, sunt esențiale pentru performanță.
  • Sistemele electronice și de telemetrie: Dezvoltarea de module proprii pentru controlul vehiculului și monitorizarea performanțelor în timp real.
  • Procesul implică colaborare între diferite specializări (mecanică, electrică, software) și testări riguroase.”

Care sunt cele mai mari provocări pe care le întâmpinați în realizarea vehiculelor solare?

”Probleme și dificultăți am avut mereu. Până acum, mereu am fost sub presiunea timpului pentru finalizarea vehiculelor. Anul acesta simt că suntem mai organizați și avem un timeline bine definit.
Momentan, cea mai mare provocare este atragerea sponsorilor care să ne asigure bugetul necesar. Proiectul implică costuri ridicate pentru materialele și componentele necesare, dar și pentru participarea la competiții internaționale. Deși sponsorii precum Belco Avia, Bosch, ebm-papst sau Banca Transilvania au oferit
sprijin valoros în ultimii ani, bugetele rămân o provocare. În 2025, doar o mică parte din fonduri sunt asigurate, iar lipsa acestora ar putea limita numărul de studenți care vor participa la competiția din Australia.”

Ce ne puteți spune despre concursul din Australia? Ce se va întâmpla acolo?

”Bridgestone World Solar Challenge este o competiție internațională de prestigiu, desfășurată în Australia între 24 și 31 august 2025. Echipe din întreaga lume își testează limitele parcurgând un traseu de 3000 km, de la Darwin la Adelaide, utilizând exclusiv energia solară și o baterie de maxim 3kwh.
Competiția provoacă echipele să creeze vehicule cât mai eficiente din punct de vedere energetic, să dezvolte o strategie de cursă cât mai bună și să demonstreze reziliență în fața condițiilor extreme din mediul australian.

Participanții trebuie să combine abilitățile tehnice cu lucrul sub presiune pentru a avea succes.
Odată ajunse în Australia, în data de 13 August cel târziu, echipele trec prin mai multe etape preliminare înainte de startul competiției. Prima dintre acestea este testarea statică (static scrutineering), care durează cinci zile începând din 18 August. În acest interval, vehiculele sunt supuse unor teste riguroase pentru a verifica respectarea regulamentului în toate aspectele: sistemul de frânare, sistemul electric, bateriile, sistemul mecanic, sistemul de telemetrie, sistemele de siguranță (cum ar fi centurile de siguranță și casca), precum și capacitatea piloților de a evacua rapid vehiculul în caz de urgență. În această etapă, echipel pot efectua ajustări necesare pentru ca vehiculele să fie conforme și pregătite pentru a circula pe autostrăzile australiene. După trecerea testelor statice, urmează testele dinamice. Acestea includ o probă pe circuit, probă de slalom printre jaloane și testul de frânare. Performanța echipelor din timpul acestor teste determină poziția lor pe lista de calificare și ordinea de plecare în competiție.
Competiția propriu-zisă începe pe 24 august, imediat după încheierea testelor preliminare.
Echipele au la dispoziție șapte zile pentru a ajunge la linia de sosire din Adelaide, respectând toate punctele de control prevăzute în regulament. Echipa care ajunge prima și respectă toate cerințele competiției este declarată câștigătoare.

Pe parcurs, vehiculul solar este escortat de un convoi format din două mașini: una care îl precede și alta care îl urmează. Ziua de competiție începe la ora 8:00 dimineața și se încheie la ora 17:00, iar echipele sunt nevoite să campeze în deșert. Dacă echipa continuă să conducă după ora oficială de încheiere, se aplică penalizări de timp. Vehiculele de competiție nu pot fi conduse după apus, iar penalizările acumulate în acest fel vor afecta ora oficială de start a echipei în ziua următoare.
Această competiție nu este doar un test al inovației tehnice, ci și al determinării și strategiei echipelor, oferind participanților șansa de a demonstra excelența în fața unui public internațional.”

Cu ce tip de vehicul va merge Solis la concurs?
”Echipa Solis va participa cu un nou vehicul. Acest vehicul va avea la bază sistemele predecesorului său, SolisEV4, dar in formă îmbunătățită și adaptate la noul regulament al competiției din Australia. Noul regulament permite montarea unei suprafețe mai mari de panouri solare, dar impune folosirea unei baterii de capacitate mult mai mică față de anii precedenți. Astfel, noul vehicul, va avea o formă diferită, dar și un sistem electric modificat față de modelul precedent.”

Cum vă pregătiți pentru acest eveniment?
”Ne pregătim pentru acest eveniment printr-o combinație de eforturi concentrate pe mai multe direcții. În primul rând, lucrăm la construirea unui vehicul cât mai eficient și competitiv, depășind provocările legate de gestionarea timpului, întrucât studenții noștri își împart eforturile între proiect, facultate și alte responsabilități. Pe lângă dezvoltarea tehnică, organizarea logisticii pentru concurs reprezintă o provocare semnificativă. Trebuie să stabilim cea mai sigură și economică modalitate de transport pentru vehicul, baterie și echipamentele necesare, având mereu în vedere constrângerile financiare.

Planificarea vieții echipei în mijlocul deșertului australian aduce și ea numeroase dificultăți. Este esențial să asigurăm hrana adecvată pentru cei 15-20 de membri ai echipei, să fim pregătiți pentru eventuale probleme de sănătate, mai ales în zone izolate fără semnal sau acces la internet, și să gestionăm activitățile din locurile de
campare pe parcursul competiției. Strategia joacă un rol crucial în succesul nostru. Alegerea și pregătirea piloților sunt aspecte cheie, aceștia trebuind să fie bine antrenați și capabili să facă față condițiilor dificile ale competiției. În final, toate aceste eforturi converg spre un singur obiectiv: participarea cu succes la competiție și demonstrarea performanței echipei noastre.


Sunteți singura echipă din România care merge la acest eveniment?

Lista oficiala a echipelor participante se va publica abia in luna aprilie, pana atunci nu știm exact ce alte echipe s-au înscris. Din ce știm noi, la nivel de Romania doar la Cluj se construiesc vehicule solare. Înafara de echipa noastră, mai exista o echipa din cadrul universității, dar ei nu au anunțat încă daca vor participa la competiția din Australia anul acesta.

Read Previous

Clujeanul Vlad Pop continuă să sprijine copiii cu boli grave: 140.000 de euro direcționați către burse educaționale

Read Next

Rivus Mall Cluj a stârnit curiozitatea clujenilor cu o campanie inedită: “Vizorul Oficial” pe gardul șantierului. VIDEO