Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
Actorii Rodica Mandache şi Mircea Rusu se află printre personalităţile teatrului românesc care vor fi recompensate de UNITER cu un premiu pentru întreaga activitate la gala din acest an, iar cel mai bun spectacol va fi ales dintre “Chiritza în concert”, de Ada Milea, „Familia Addams”, de Răzvan Mazilu, şi „Oraşul nostru”, în regia lui Vladimir Anton.
Conform statutului Uniunii Teatrale din România, Senatul UNITER acordă în cadrul Galei Premiilor UNITER premiul de excelenţă, premiile pentru întreaga activitate şi premiile speciale. Astfel, Premiul de Excelenţă va reveni Festivalului Naţional de Teatru pentru calitatea excepţională a ultimelor şase ediţii, iar pentru întreaga activitate vor primi trofee actorii Rodica Mandache, Mircea Rusu, regizorul Dragoş Galgoţiu, scenograful Constantin Ciubotariu şi criticul de teatru Mya Liontescu.
Pe baza propunerilor primite din partea teatrelor şi a propunerilor membrilor Senatului UNITER, în şedinţa de luni, Senatul a acordat următoarele premii speciale: pentru promovarea teatrului-dans: Linotip – Centru independent coregrafic; premiul special pentru teatru de păpuşi şi marionete: Festivalul “Puppets Occupy Street/ Păpuşile ocupă strada”, ediţia 2019 cu tema “Evoluţie prin Revoluţie”, organizat de Teatrul pentru copii şi tineret Colibri Craiova, premiu special pentru video mapping: Andrei Cozlac, Premiul special pentru o activitate de şase decenii în editarea cărţii de teatru: Viorica Matei, Premiul special pentru machiaj de scenă: Minela Popa, Premiul Preşedintelui: Teatrul Naţional “Marin Sorescu” din Craiova pentru 170 de ani de istorie în teatrul românesc.
Nominalizările pentru premiile galei UNITER 2020
Pentru a XXVIII-a ediţie a Galei Premiilor UNITER, juriul de nominalizări a fost alcătuit din criticii de teatru Ludmila Patlanjoglu, Maria Zărnescu, Călin Ciobotari.
Spectacolele care au intrat în atenţia juriului sunt cele care au avut premiera în perioada 1 ianuarie – 31 decembrie 2019.
Debut: Andrei Chifu, pentru rolul El din spectacolul „Casa de pe graniţă” de Sławomir Mrožek, un spectacol de Ada Lupu Hausvater la Teatrul Naţional „Mihai Eminescu” din Timişoara; Tamás Jakab, pentru rolul George Gibbs din spectacolul „Oraşul nostru” de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton la Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc; Constantin Radu Tudosie, pentru regia spectacolului „A douăsprezecea noapte” la Teatrul Dramatic „Ion D. Sîrbu” Petroşani.
Cel mai bun spectacol de teatru radiofonic: „Hamlet” de William Shakespeare, adaptarea radiofonică şi regia artistică Mihai Lungeanu, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune; „Jos comunismul – joc pe calculator de strategie şi RPG” de Ema Stere, regia artistică Attila Vizauer, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune; „Frumoasa adormită şi trezită” de Alexandra Ares, regia artistică Diana Mihailopol, producţie a Societăţii Române de Radiodifuziune
Cel mai bun spectacol de teatru TV: „Furtuna” de William Shakespeare, regia Alexandru Lustig, producţie a Societăţii Române de Televiziune şi a Fundaţiei Teatru Contemporan; „Manifest. Scrisoare către un prieten şi înapoi către ţară” de Ruxandra Cesereanu, regia Cornel Mihalache, producţie a Societăţii Române de Televiziune (Casa de Producţie a TVR);
Premiul pentru critică de teatru: Oana Cristea Grigorescu; Raluca Rădulescu; Irina Zlotea
Cea mai bună scenografie: Carmencita Brojboiu şi András Rancz, pentru scenografia spectacolului „Nora” de Henrik Ibsen, regia Botond Nagy la Teatrul Maghiar de Stat Cluj; Cristina Milea, pentru scenografia spectacolului „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu la Teatrul Mic Bucureşti; Irina Moscu, pentru scenografia spectacolului „Casa cu suricate” de David Drábek, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova.
Cea mai bună actriţă în rol secundar: Puşa Darie, pentru rolul Mama din spectacolul „Dansul Delhi” de Ivan Vîrîpaev, regia Radu Afrim la Teatrul Naţional „Vasile Alecsandri” Iaşi; Elena Popa, pentru rolurile din spectacolul „Dragonul de aur” de Roland Schimmelfenning, regia Catinca Drăgănescu la Teatrul „Andrei Mureşanu” Sfântu Gheorghe; Alina Rotaru, pentru rolul Madame de Tourvel din spectacolul „Legături primejdioase” de Christopher Hampton, după romanul lui Choderlos de Laclos, regia Cristi Juncu la Teatrul Mic Bucureşti.
Cel mai bun actor în rol secundar: Andrei Cătălin, pentru rolurile din spectacolul „Emisie: Titanic Vals”, după Tudor Muşatescu, regia Matei Lucaci-Grunberg la Teatrul „Anton Pann” Râmnicu Vâlcea; Cristian Grosu, pentru rolul Caliban din spectacolul „Furtuna” de William Shakespeare, regia Gábor Tompa la Teatrul Naţional Cluj-Napoca; Răzvan Vicoveanu, pentru rolul Joshua din spectacolul „Creştini” de Lucas Hnath, regia Radu Iacoban la Teatrul „Regina Maria” Oradea.
Cea mai bună actriţă în rol principal: Anca Hanu, pentru rolul Chiritza Bârzoi din spectacolul „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri şi Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca; Ofelia Popii, pentru rolul Martha din spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regia Andrei şi Andreea Grosu la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu; Oana Predescu, pentru rolul Morticia Addams din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti.
Cel mai bun actor în rol principal: Lucian Ionescu, pentru rolul Gomez Addams din spectacolul „Familia Addams”, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti; Sorin Leoveanu, pentru rolul Barry Champlain din spectacolul „Radio” de Eric Bogosian, regia Bobi Pricop la Teatrul Naţional „Marin Sorescu” Craiova; Marius Turdeanu, pentru rolul George din spectacolul „Cui i-e frică de Virginia Woolf?” de Edward Albee, regia Andrei şi Andreea Grosu la Teatrul Naţional „Radu Stanca” Sibiu.
Cea mai bună regie: Eugen Jebeleanu, pentru regia spectacolului „Itinerarii. Într-o zi lumea se va schimba” la ARCUB – Centrul Cultural al Municipiului Bucureşti şi Compagnie des Ogres; Alexandru Mâzgăreanu, pentru regia spectacolului „Steaua fără nume” la Teatrul Tineretului Piatra Neamţ; Botond Nagy, pentru regia spectacolului „Nora” la Teatrul Maghiar de Stat Cluj.
Cel mai bun spectacol: „Chiritza în concert”, după Vasile Alecsandri şi Matei Millo, un spectacol concert de Ada Milea la Teatrul Naţional Cluj-Napoca; „Familia Addams”, regia, coregrafia şi costumele Răzvan Mazilu la Teatrul Excelsior Bucureşti; „Oraşul nostru” de Thornton Wilder, regia Vladimir Anton la Teatrul „Tomcsa Sándor” Odorheiu Secuiesc.