Persoanele cu dizabilități din Cluj-Napoca pot depune cereri pentru persoanele cu dizabilități.
Avocatul clujean Cristina Boncaciu, avocat în cadrul Biroului de Avocatură Boncaciu ne spune mai multe despre obligatiile contractuale comerciale în timpul COVID 19. Am dreptul sa nu imi mai indeplinesc obligatiile din contract?
Numarul de comenzi se reduce, scad vanzarile, scad incasarile, angajatii nu solicita concediu de odihna dar nici nu vor sa mai desfasoare o activitate ce implica interactiune cu alte persoane iar munca de la domiciliu/telemunca nu este o solutie pentru business-ul tau. Activitatea se reduce, poate chiar se suspenda o perioada…astfel ne trezim in situatia in care profitul scade vertiginos insa cheltuielile raman aceleasi.
Ce se poate face? Se pot amana platile la chirie, ratele la banca, leasing, furnizori? Care sunt consecintele juridice?
Primul pas este acela de a analiza contractele in vigoare iar nu din prisma sanctiunilor care pot sa apara pentru cel care nu mai poate plati la termen (sanctiunile fiind cunoscute deja: penalitati de intarziere pentru neplata la termen, clauze de despagubiri pentru neexecutare contract sau chiar reziliere contract) ci de a cauta in contract mecanismele referitoare la inlaturarea raspunderii.
Ca regula in fiecare contract trebuie sa exista clauze privind exonerarea de raspundere in situatii anume negociate de parti (chiar daca nu pentru situatia expresa a Covid-19 pentru situatii cu efecte similare), respectiv clauze pentru renegocierea si reechilibrarea conditiilor contractuale.
In masura in care nu exista astfel de prevederi convenite trebuie sa aplicam dispozitiile legale generale.
Conform legii „Dacă legea nu prevede altfel sau părţile nu convin contrariul, răspunderea este înlăturată atunci când prejudiciul este cauzat de forţă majoră sau de caz fortuit.” (1351 Noul Cod Civil).
– Forţa majoră = orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil şi inevitabil (art. 1351 alin.2 Noul Cod Civil);
– Cazul fortuit = un eveniment care nu poate fi prevăzut şi nici împiedicat de către cel care ar fi fost chemat să răspundă dacă evenimentul nu s-ar fi produs (art.1351 alin.3 Noul Cod Civil)
O companie nu poate insa sa se sustraga de la raspundere si sa invoce cu succes, faptul ca nu poate plati facturile din cauza faptului ca pandemia cu Covid-19 i-a afectat activitatea si/sau cash-flow-ul. Epidemina nu reprezinta in opinia noastra un caz de forta majora/caz fortuit care sa inlature raspunderea contractuala a celui care nu plateste facturile in sensul de a il scuti legal de plata de penalitati, daune-interese sau chiar de riscul ca cealalta parte sa rezilieze contractul pentru culpa sa ( cu toate consecintele aferente unei atare rezilieri in functie de obiectul contractului.)
Pentru a fi intr-o situatie de a nu raspunde si a invoca forta majora, evenimentul care ar impiedica plata trebuie sa fie unul instantaneu, total si absolut imprevizibil, care nu ar fi putut fi anticipat ca efecte in niciun fel de cel ce datoreaza suma de bani. Ori epidemia cu Covid -19 pentru o obligatie de plata scadenta la 16.03.2020 (de exemplu plata unei chirii sau a unui furnizor care a prestat serviciul deja din februarie 2020) nu poate fi invocata in sensul ca cel ce trebuie sa achite factura nu ar fi putut prevedea sau ar fi fost intr-o imposibilitatea obiectiva de a prevedea fluctuatii in cash-flow-ul sau in luna martie sau aprilie 2020.
Asadar daca nu putem evitaraspunderea, solutia juridica in contextul actual si in masura in care situatia se mentine, poate fi inceperea negocierilor cu cocontractantul pentru reechilibrarea conditiilor si termenilor contractului pe fundamentul impreviziunii (art. 1271 Noul Cod Civil). Astfel printr-o simpla notificare partile se pot invita la dialog /negocieri pentru modificarea termenilor contractuali. Doar in cazul in care negocierile esueaza, compania se poate adresa intr-o ultima etapa instantei de judecata pentru ca aceasta sa intervina in contract si sa il adapteze in locul partilor.
In acest sens Noul Cod Civil prevede expres: Art. 1271 (2) „..dacă executarea contractului a devenit excesiv de oneroasă datorită unei schimbări excepţionale a împrejurărilor care ar face vădit injustă obligarea debitorului la executarea obligaţiei, instanţa poate să dispună:
a) adaptarea contractului, pentru a distribui în mod echitabil între părţi pierderile şi beneficiile ce rezultă din schimbarea împrejurărilor;
b) încetarea contractului, la momentul şi în condiţiile pe care le stabileşte.”.
Ramane asadar sa analizam atent si cu buna credinta fiecare situatie in parte.
#farapanica, #impreviziune, #covid, #contract, #plata,#raspundere